Logo of beeldmerk
Een goed logo (of beeldmerk) vertelt in één oogopslag, korter dan een seconde, waar het om gaat: een product, een dienst, een gevoel. Een logo moet daarom ijzersterk zijn, en bovendien fraai ogen.
Inhoud: niet zo belangrijk
Belangrijk aan een logo zijn kleur, vorm en bruikbaarheid. En de inhoud? Die doet er veel minder toe – want wat zegt een appel nou over computers, en wat heeft de letter M te maken met hamburgers?
Kleur en bedrijfsnaam
Een logo voor een metaalbedrijf mag stoer, strak en grijs zijn, een kinderdagverblijft zal eerder kiezen voor kleur en vrolijkheid. Dat snapt elke klant. De bedrijfsnaam hoeft niet in het logo zelf te zitten, maar moet er dan wel altijd bij vermeld (kunnen) worden.
Handige vorm
Rond of vierkant is altijd handig, een liggende rechthoek is ook goed. Lange slierten gaan vragen om problemen. Kies voor één of twee duidelijke kleuren – meerdere kleuren maakt drukwerk duur. Bedenk dat een logo ook altijd in zwart-wit vertoond moet kunnen worden.
Eigen gezicht
Een eigen gezicht, daar gaat het om. Een beeldmerk waar je je vertouwd bij voelt. Of beter: een beeldmerk waar de klant zich vertrouwd bij voelt.